Vangsen 1757 moh.

Vangsen 1757 moh. med Hest bak t.h.

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 7 km

• Tid totalt. 5 timer

• Stigning: 730 meter

• Gradering: Svart - Ekstra krevende

• Turdato: 06.08.2021

• Turstart, stopp, og parkering: Turparkering ved Vanndalsvatnet 1050 moh., Jostedalen

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Tilkomst:
Vi kjører Jostedalsvegen opp til veikrysset Espe/Krekane og tar til høyre på broen over Jostedøla. Etter ca en kilometer tar vi igjen til høyre inn på bomvegen oppover den naturskjønne Vanndalen, følger veien til endes og parkerer på turparkeringsplassen her ved Vanndalsvatnet. Dagens topptur har vi planlagt til Vangsen, signaturtoppen i Jostadalen.

Informasjonsskiltet i Vanndalen

Turbeskrivelse:
På parkeringsplassen står en fin og nyttig informasjonstavle om Breheimen Nasjonalpark, og stiskilt til Vangsen. Stien er tydelig, myk og god her i Vanndalen, og etter noen få meter krysser vi Vanndøla på bro. Herfra starter vi stigningen bratt oppover i sørlig retning mot toppen, fortsatt med fin, tydelig og merket sti.

Utsikt fra stien ned til Vanndalsvatnet med turparkeringen t.v. og Spørteggbu 1560 moh. oppe t.h.

På ca 1200 moh. svinger stien i sørøstlig retning og følger en hylle i fjellsiden et stykke oppover, før stien igjen svinger i sørvestlig retning oppover og innover i et skar med sva, stein og små varder og T-merking. På ca 1400 moh. møter vi en stor og bratt snøfonn med tydelige spor etter turgåere før oss. Vi følger fotsporene, og etter noen 100 kraftkrevende meter er vi oppe på et flatere parti på snøfonnen, og etter nye 100 meter er vi igjen på fast fjell. Her oppdager vi at vi kunne unngått den bratte snøfonnen ved å gå på merket rute på vestsiden av snøfonnen, og vi bestemmer oss for å ta den ruten på returen.

Fra partiet over den bratte snøfonnen ned mot Vanndalen og Geisdalsvatnet skimtes i bakgrunnen

Utsikt fra ca 1480 moh. mot Asbjørnnosi, Grønndalseggi, Hest, Såta og Vassdalsfjellet

Utsikt fra ca 1480 moh. mot Jostedalsbreen fra Høgste Breakulen til Brenibba og Lodalskåpa, med Myrhyrna framme t.h.

Fra platået over snøfonnen går vi i sørlig retning bratt oppover mot en fjellskrent, som må klyves. Vel oppe på 1520 moh. flater terrenget igjen ut og vi følger de røde punktene oppover på fjell og grov ur, med Vangsen i sikte.

Vangsen fra stien ca 1520 moh.

Vangsen med den bratte snøeggen opp mot toppen

Utsikt ned til f.v. Geitanosi og Bjørkanosi, Jostedøla og Gjerde

På ca 1560 moh. møter vi en fast snøfonn som er en del av breen på østsiden under Vangsen, og vi tar på oss isbrodder. De fire andre turgåerne vi har sett foran oss har retning mot den ekstra bratte snøeggen opp til toppen, men vi har bestemt oss for å krysse breen under toppen og gå opp den mindre bratte sørsiden av Vangsen. Dette viser seg å være et meget godt valg. Breen er fast og god å gå på med isbrodder. Vi krysser en liten breelv og sikter oss inn på det høyeste punktet på breen under Vangsen.

Fjellvenn under Vangsen

På vei over breen under Vangsen med utsikt til Brenibba og Lodalskåpa

Breen under Vangsen med små sandhauger som den vesle breelven stabler opp på isen

Fra breen under Vangsen ned til bandet over Fantalibotnen

Vi går av breen ca 60 høydemeter under toppen og fortsetter oppover i løs ur til det flater litt ut og stor fast ur og fjell overtar som underlag. Herfra finner vi en naturlig rute opp til toppvarden på Vangsen. Vi når toppen før de andre turgåerne, og forstår at til tross for at vi valgte en noe lengre rute over breen, så var vår rute mest effektiv. Fra toppvarden er utsikten storslagen til Jostedalen, Jostedalsbreen, Breheimen, Vest Jotunheimen, og Lustrafjell.

Toppvarden på Vangsen

Fra Vangsen mot f.v. brefallene i Krundalen, Nigardsbreen, Brenibba og Lodalskåpa med Vanndalen, Jostedøla og Gjerde nede midt i bildet

Fra platået på Vangsen mot Jostedalen og Jostedalsbreen

Fra Vangsen mot f.v. Høgste Breakulen og brefallene over Krundalen med f.v. Bergset-, Bakli- og Tuftebreen

Utsikt fra Vangsen mot f.v. Hest, Såta og Vassdalsfjellet

Utsikt fra Vangsen med Gravdalsbandet og Buskrednosi t.h og Fivlenosi t.v.

Utsikt fra Vangsen mot f.v. Kattøyra, Fivlenosi, Jagershaug og Grånosi, og blånene fra Vorfjellet til Bleia lengst bak t.h.

Panorama fra Vangsen mot Spørteggbreen

Utsikt fra Vangsen mot Spørteggbreen med f.v. Rivenoskulen, Tverrådalskyrkja og Hålotindene

Fra Vangsen med utsikt over Smådalane mot Jotunheimen

Fjellvenner på toppen av Vangsen

Vi raster og koser oss med god niste, før vi tar samme rute ned igjen til parkeringen i Vanndalen.

Tilbake ved Vanndalsvatnet og Myrhyrna

Mange takk for en storflott topptur til Jostedalens signaturtopp Vangsen fra naturskjønne Vanndalen, med makeløs utsikt til Jostedalen, Jostedalsbreen, Breheimen, Vest Jotunheimen og Lustrafjell.

Andre fine fjellturer fra Vanndalen:

Myrhyrna (Myrhønna) 1488 moh.