Store Haugmelen 1172 moh.

Panorama Lustrafjorden fra Store Haugmelen

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 15 km

• Tid totalt: 4,5 time

• Stigning: 800 meter

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 12.07.2021

• Turstart, stopp og parkering: Ved turparkeringen over Dalåker 390 moh., Kaupanger

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket

Tilkomst:
Det er en varm og fin sommerdag og vi kjører rv. 5 fra Sogndal til Kaupanger. Like ved Kaupangersenteret tar vi av på Skogavegen oppover til Dalåker, og parkerer på turparkeringen ved bommen 390 moh. Dagens turmål er Store Haugmelen 1172 moh., kremtoppen på grensen mellom Luster og Sogndal kommune.

Turbeskrivelse:
Like ved bommen går vi til venstre oppover på fin sti, og møter snart den flotte grusvegen som vi følger i 3,5 km videre forbi Goro og Syrsete til bommen og stiskille ved Budeiesvåi. Grusvegen fra Dalåker til Budeiesvåi går i et fint skogs- og myrterreng med flott blandingsskog.

Sti- og veiskille ved Budeiesvåi der vi tar til høyre mot Store Haugmelen

Fra bommen ved Budeiesvåi går det merket sti/traktorvei oppover i et nydelig terreng med blandingsskog, lyng og fine blomster. På vei oppover mot seteren Vassløysa, krysser vi Tverrelvi på en stor og solid bro, og deretter går vi videre forbi myrområdet Skitnamyri.

Broen over Tverrelvi

Klokkevintergrønn langs stien til Store Haugmelen

Linnea langs stien til Store Haugmelen

Seteren Vassløysa mot Storehaugen

Fra Vassløysa går vi videre oppover i nordøstlig retning på den gode myke og tydelige stien, omkranset av lyng og fjellbjørk. Ved en liten dalbotn på ca 900 moh., svinger stien mot øst for så å fortsette mot nordøst bratt oppover, stadig på myk og fin sti, men naturlig med litt mer stein det siste stykke mot toppen.

Store Vatnasetevatn med Bleia ruvende bak

Mot Storehaugen med Fresvikbreen bak

Vel oppe ved toppvarden på Store Haugmelen, får vi en storslagen og spektakulær 360 graders utsikt.

Toppvarden på Store Haugmelen 1172 moh.

Spektakulær utsikt fra Store Haugmelen over Lustrafjorden og Urnes med Tausasva oppe t.h. og Molden t.v.

Fra Store Haugmelen mot Lustrafjorden med Kvarven på østsiden og Ombandsnes på vestsiden

Fra Store Haugmelen mot Jostedalsbreen med Tunsbergdalsbreen i midten og Lodalskåpa t.h.

Fra Store Haugmelen mot Kinsedalen med f.h. Tisedalshøgdi, Ingebjørgsfjellet og Hurrungane

Fra Store Haugmelen over Vetle Haugmelen og Solvornnipa med Torstadnakken bakerst

Fra Store Haugmelen mot Kvarven ytterst i Lustrafjorden, med det store flate platået, de flotte holtene og spektakulære gjelene

Nydelig utsikt fra Store Haugmelen mot sør der Lustrafjorden møter storfjorden

Sammen med andre fjellvenner koser vi oss på toppen med god mat og drikke i det nydelige sommerværet, og vi nyter utsikten sakte og lenge…
Vi følger samme sti og rute ned igjen til Dalåker.

Mange takk for en superflott topptur til kremtoppen på grensen mellom Sogndal og Luster kommune, i et fantastisk lettgått terreng, med god grusvei, nydelig god, myk og fin sti opp til Store Haugmelen, med sin spektakulære og vide utsikt til Lustrafjorden og til fjellene i hele Indre Sogn.

Previous

Holmevatnet i Fagredalen

Myrhyrna (Myrhønna) 1488 moh.