Grånosene 1137 og Stordalshornet 1058 moh.

Utsikt fra Eggi ned til Nes, ut til Urnes, med Molden oppe t.h.

Om turen:

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket

Tilkomst:
Kjør Lustravegen til Høyheimsvik, og ta av på Høyheimsvegen, der turparkeringen ligger like ved avkjørselen på høyre side.

Høstens fargespill i spennende gammel skog

Turbeskrivelse:
Det er onsdag formiddag i Høyheimsvik og værmeldingene melder “litt av hvert”, men vi er optimister og holder oss til planen om topptur i nærområdet vårt. Turen starter fra den offentlige turparkeringen over båthavnen i Høyheimsvik, og følger Høyheimsvegen oppover mot Høyheimsgårdene. Herfra er det vanlig å gå traktorvegen til Kolstad, videre på merket sti til Flatningane og deretter til toppen av Stordalshornet. Vi velger en annen rute og tar av ved første Høyheimsgården, går til venstre på traktorvei, over innmark og skrått oppover mot Neshovden. En grind markerer overgangen til utmark, og her følger vi sti som fører oss i nordvestlig retning oppover i et nydelig område med fin gammel skog. Alle hjortestiene i området forvirrer til tider veivalget, men vi følger samme retning og snart er stien fargemerket og fører oss til traktorveien fra Nes. Vi følger traktorveien til den tydelig merkede turstien tar av til Flatningane og Navarsete (DNT-hytte). Stien går i blandingsskog, som stråler av nydelige høstfarger, og snart flater terrenget ut når vi nærmer oss Flatningane.

Feigefossen og Hanafossen

Vi finner oss en rasteplass ved stien rett under Flatningane, rasteplassen ligger i utkanten av Høyheimsmyrane under Stordalshornet, Grånosene, Eggi og Eggastølen. Høsten har pyntet myren så fint i alle sine duse farger. Vi samler halvtørre greiner av einer og gran etter stirydding, og snart nyter vi varmen fra bålet, og god kaffe og niste. Mengder av kjøttmeis sammen med gråtrost og ringtrost underholder oss med nydelig sang og “smatting”.

Flott rasteplass ved Høyheimsmyrane like ved Flatningane med utsikt til Stordalshornet t.v. og Grånosene t.h.

Etter rasten følger vi turstien opp på Flatningane 770 moh., og ved veiskille tar vi av oppover mot Stordalen og Røssesete. Den tydelig merkede stien fører oss snart opp til foten av Stordalshornet og vi tar bratt oppover i nordøstlig retning på et dyretråkk/sti. Vel oppe på Stordalshornet 1058 moh. er det flott utsikt i alle retninger, til tross for lave skyer og byger som truer i vest.

Magisk lys over Molden og Flatningane

Molden mellom Lustrafjorden og Hafslobygdene

Fra Stordalshornet mot Hest

Fra Stordalshornet følger vi høydene mot Grånosene 1137 moh. Grånosene består av flere høyder med små varder, med storfin utsikt mot Grånosi, Jagershaug, Fivlenosi, Kinnfokfjellet, Skjolden, Steindalsnosi og Fanaråken, Hurrungane, Nobbafjelli og Sørheimsfjellene.
Ned fra Grånosene følger vi tydelig sti nedover Eggi, og utsikten er spektakulær ut Lustrafjorden til Urnes og ned til Skildheim, Høyheimsvik, Nes og over fjorden til Feigum med Feigefossen.

Utsikt fra Grånosene mot Nobbafjelli, Steinsdalsnosi og Fanaråken t.v. og t.h. Hurrungane i skyer

Fra Eggi mot Skjolden

Utsikt fra Eggi ned til Høyheimsvik og Nes og utover Lustrafjorden

Stien tar så av mot Eggastølen og videre ned mot Veiti, en gammel vannvei/veit som ble bygget for å føre vann fra Heggdalsvatnet til Skildheim. Stien følger Veiti et stykke bort til Grautaskaret, og derfra går vi videre på tydelig sti ned til Kolstadeggi/Høyheimseggi, der vi treffer turveien fra Høyheimsvik til Flatningane.

Fra Kolstadeggi/Høyheimseggi følger vi stien bratt ned til Kolstad, videre på traktorvei til Høyheim og derfra på bilvei ned til Høyheimsvik.

Mange takk for en flott fjelltur til Stordalshornet og Grånosene fra Høyheimsvik, i et nydelig mykt og vakkert turområde med storslagen utsikt til fjord og fjell.